Het is allemaal wat wennen. Waar we vroeger geen schrik hadden van staplaatsen bij een concert of een overvol perron op het station, mijden we nu persoonlijk contact en houden we afstand van elkaar. We onthouden ons van een handdruk bij kennismaking en mijden persoonlijke gesprekken. Ook zakelijk gezien lijkt het alsof de wereld even stilstaat. De telefoon gaat minder af, winkels worden minder bezocht en grote uitgaven, nou nu even niet. Velen kijken de kat uit de boom en wachten op perspectief vanuit de regering voordat er een (strategische) keuze wordt gemaakt. Logisch ook, want we begeven ons in een situatie die niemand had voorzien.
De economische krimp die we meemaken is groot en om het zekere voor het onzekere te nemen worden contracten niet verlengd en medewerkers in hun proeftijd naar huis gestuurd. Mensen worden tot nader bericht op de reservebank geplaatst en doen even niet meer mee.
Investeer juist nu in de toekomst
Het is stilte voor de chaos op de arbeidsmarkt. Er komt een stijging van de werkloosheid aan. Werkzoekende hebben allemaal hun eigen competenties en vaardigheden en verdienen een plek op de arbeidsmarkt. Waarom niet investeren gemotiveerd personeel om klaar te zijn voor de toekomst? Misschien is het nu als vloeken in de kerk, maar waarom zou u niet gaan werven voor personeel? We kunnen veel redenen bedenken waarom ondernemers nu niet werven, maar zou je het niet om kunnen draaien?
Doordat de wereld op z’n kop staat en niets meer lijkt te zijn zoals het was, krijgen we dagelijks nieuwe inzichten in wat we willen, wat we nodig hebben en wie we zijn. Deze inzichten kunnen ondernemers helpen met het aantrekken van de juiste mensen voor de organisaties van de toekomst. Aan de andere kant is alle tijd die ondernemers nu kunnen steken in de kwaliteit van hun organisatie ook heel waardevol.
Ga (virtueel) met teams in gesprek om ze beter te maken en laat nu werknemers het misschien wat minder druk hebben ze tijd besteden aan online training, coaching of een opleiding. Want in de waan van de dag kunnen dit soort thema’s naar de achtergrond verdwijnen, minder belangrijk zijn of relevant zelfs. Maar vergeet niet dat er ook een tijd komt na corona. Een tijd waarvan we nog niet kunnen voorspellen hoe die eruit ziet. Dat maakt de voorbereiding lastig en misschien ook niet gemakkelijk, maar kunnen we niet samen die nieuwe toekomst vormgeven?
Aanpassen en vooruitkijken
Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je bedrijf onder water staat en werven van personeel nu wel het laatste is waar je als ondernemer aan denkt. Je kan het ook breder interpreteren. Denk vooruit. Denk aan een nieuwe toekomst en hoe jouw bedrijf hierop kan inspringen. Ben hybride en pas je waar mogelijk. Zorg voor creatieve en slimme oplossingen. Kijk vooruit en creëer je eigen perspectief.
Net zoals andere ondernemers zijn wij net zo hard aan het nadenken over de nieuwe toekomst en hoe wij als Jobs That Work hieraan kunnen bijdragen en onze business kunnen vormgeven. Wij zijn ervan overtuigd dat mensen onderscheidend zijn voor bedrijven en dat mensen de grootste waarde vormen van een bedrijf. Wij staan voor u klaar om te klankborden en met u mee te denken over thema’s van nu, maar liever nog die van de toekomst.
Dagelijks is Juul met veel plezier bezig met het vinden van de perfecte baan bij de best passende organisatie voor haar kandidaten. Ze kijkt graag wat verder dan de gebaande paden en probeert opdrachtgevers te verrassen met verfrissende voorstellen. Met haar achtergrond in de hospitality is zeer servicegericht en altijd bezig. Benieuwd naar wat ze voor jou kan betekenen? Mail haar op juul@jobsthatwork.nl en maak een afspraak voor een (virtuele) kop koffie!